Aké sú najčastejšie otázky začínajúcich autorov?
Čo môže autorom pomôcť, keď začínajú písať knihu?
Ako sa napokon kniha predá alebo vypredá?
Toto naozaj nie je článok pre pokročilých autorov, ktorí majú dosť vlastných čitateľov a ovládajú svoje remeslo dostatočne. Ak nie ste začínajúci spisovateľ, ale už ste niečo vydali a zaujímajú vás nové trhy alebo by ste chceli podporiť svoj marketing knihy, potom ste na správnom webe, ale ušetríte veľa času, ak mi rovno napíšete.
Ďalšia časť článku je venovaná začínajúcim autorom, s ktorými riešime:
- ako knihu napísať a akú knihu napísať,
- aká bude forma ich knihy, žáner, pre ktorý sa rozhodnú: novela, zbierka poviedok alebo košatý román, e-book s receptami alebo tlačená kuchárska kniha, brožúra o atrakciách regiónu alebo obrázková kniha v pevnej väzbe s farebnými obrázkami…
- ako je to s časom na prípravu knihy
- kto je váš cieľový čitateľ, akou formou mu knihu doručiť, teda predaj knihy
- najčastejšie chyby začínajúcich autorov
- spolupráca s editorom
- písať knihu pod vlastným menom, umeleckým menom, pseudonymom – výhody a nevýhody
- ako by mala kniha vyzerať – grafika a vzhľad knihy
- aký je jej hlbší zmysel, zámer knihy
- ako ju vydať – cez vydavateľstvo alebo vo vlastnej réžii
- ako komunikovať s vydavateľstvom – autorské práva
Cesta knihy
Čo s ozaj dobrou knihou, ktorá sa nepredáva?
Ak to nie je len autorova domnienka, že je kniha kvalitná a jej obsah má v sebe hlboké posolstvo, je dobré pozrieť sa na ňu z iných uhlov pohľadu a hľadať pre oživenie jej marketingu iné cesty, než sa zvolili pri marketingu knihy, keď bola novinkou. Mnoho kníh sa výborne predáva, kým sú vystavené v novinkách alebo sa propagujú ako knižné novinky v e-shopoch, ale akonáhle sa presunú do menej viditeľných poličiek v kníhkupectvách alebo do kategórií na e-shopoch, kde už natoľko nevyniknú, vyžadujú si ešte dôkladnejšie zviditeľnenie. Spoliehať sa, že ju čitatelia náhodne objavia a stane sa bestsellerom je zbožná cesta knihy. Samozrejme, môže sa tak stať, ale jednoznačne pomôže, keď jej autor pomôže… Ako, to je veľmi individuálne a špecifické, závisí od žánru knihy, cieľových čitateľov aj od možností vydavateľstva alebo autora.
Môže sa stať, že ju na inom (zahraničnom) trhu prijmú s väčším nadšením alebo jej audio forma zaujme viac ako jej tlačená verzia, ale aj to môže byť úplne inak. Pokiaľ je obsah knihy naozaj kvalitný, čo je absolútne nevyhnutné a jeho forma je po jazykovej stránke v úplnom poriadku (kniha má výbornú štylistiku a aj gramaticky je v bezchybnom stave), je dobré zamerať sa na podobné otázky ako:
- Pre koho bola kniha napísaná?
- Kde sa môj cieľový čitateľ vyskytuje? Ako sa môže o mojej knihe dozvedieť?
- Sú kníhkupectvá (kamenné a e-shopy) jediným predajným kanálom pre moju knihu?
- Čo všetko autor alebo vydavateľ pre podporu knihu spravili a aké sú ešte zabudnuté možnosti, nové trendy?
- Ako je to s indexovaním kľúčových slov o knihe na internete?
A rôzne podobné otázky. Je to široká téma, ale príjemný rébus. Ak sa rozhodnete riešiť to s nami, s radosťou vám poskytneme náš pohľad.
Aký vplyv má na predajnosť knihy samotný autor?
Samozrejme, obrovský. Dalo by sa o tom diskutovať hodiny, napriek tomu by mohlo zaznieť dosť námietok o tom, že to môže byť aj naopak ako “dokazujú” niektoré potvrdzujúce postrehy. Jedným z mojich postrehov je, že PR autora, jeho priame hlásenie sa k dielu prostredníctvom jeho osobného príbehu, má veľký vplyv na predajnosť knihy. Nie je to však pravidlo, obzvlášť, keď téma jeho knihy vôbec nekorešponduje s jeho osobným príbehom. Ak máte kuchársku knihu a natáčate videá alebo výdatne publikujete recepty na Instagrame, rozhodne to predajnosť vašej knihy podporí. Ak ste vydali príručku o výcviku psov a publikujete o svojom živote, môžete sa stať pre verejnosť zaujímavým, ale je pravdepodobné, že s predajom vašej knihy to nepohne. Ale ak píšete o ženských tajomstvách a nejakú časť svojho tajomstva odhalíte, to môže vašich predajcov veľmi potešiť. A váš honorár, samozrejme tiež. Je dôležité nájsť primeranú hranicu, aby nešlo o obchodovanie s tou časťou súkromia, ktorú nechcete otvárať a otvoriť z neho takú časť, s ktorou sa viete aj vnútorne stotožniť.
Keď už poznáte zámer, je dobré vedieť, aký má byť žáner
V rámci mojich úvodných webinárov (na úvodnom webinári sa môžete zaregistrovať zdarma) riešime s autormi aj to, ktorý žáner si vzhľadom na plánovaný obsah knihy zvoliť. Stane sa, že majú v pláne vydať knihu poviedok, ale napokon ich ucelia do plynulej dejovej línie a je z nej román. Ale nie vždy je to vhodné riešenie. Stretla som sa so smutnými výsledkami nápadov zo strany vydavateľov, ktorí primäli začínajúceho autora, aby sa prispôsobil požiadavkám trhu a z krásneho rukopisu vznikol mačkopes. Keď s písaním kníh začínate, je celkom náročné ustáť si svoje rozhodnutie. Ste presvedčený, že odborníci zo strany vydavateľstva vedia viac, pretože majú skúsenosti, ale nepoznajú ozajstný zámer vašej umeleckej duše. Niekde vo vás je tá správna odpoveď, čo svojim dielom chcete vyjadriť, prečo vlastne chcete napísať knihu, čo ňou chcete povedať. Akú má mať formu, môžeme riešiť spolu, ale konečné rozhodnutie by mal priniesť autor samotný.
Najobľúbenejšie literárne žánre
Aké sú najčastejšie a najšpecifickejšie varianty literárnych žánrov, ktorými vás spolu s našimi lektormi vieme previesť? Niektoré sú naozaj dosť špecifické, napríklad rodové knihy, ktoré sú veľmi hodnotné z hľadiska podporu nášho rodu. Začala som sa im venovať po inšpirácii a osobným stretnutím s ruským autorom Vladimírom Megrem.
Pokiaľ chcete vytvoriť nový literárny žáner, je dobré zistiť, či naozaj taký neexistuje a keď nie, tak jasne charakterizovať, čím je špecifický. Keď som mala jasno v tom, čo hľadám a čo som nenašla pri knihe Juliet a tá druhá, dovolila som hovoriť o nej ako knihe o erotike v ezoterike.
- novela, román, zbierka poviedok
- beletrizované životopisy – kniha o inej osobnosti so zachovaním vášho autorstva
- goshwriter – keď napíšete knihu v mene niekoho iného – písanie knihy na objednávku
- rodové knihy – kniha pre váš rod
- cestopisy
- obrázkové knihy o rôznych destináciách – napríklad Tipy na výlety po Slovensku
- detské knihy
- odborná a náučná literatúra
- kuchárska kniha
Odporúčanie: Podrobný prehľad o literárnych druhoch a znakoch literárnych žánrov
Autorská škola Literario.eu funguje už deväť rokov. Organizujeme rôzne podporné programy, webináre, individuálne konzultácie pre autorov, dokonca sme vytvorili aj štipendiá pre autorov, ktoré sú zaujímavé pre nových spisovateľov, ktorí sú celkom rozpísaní a radi by si čerpali naše webináre alebo konzultácie bez toho, aby za ne zaplatili. Autori nových rukopisov sú síce cieľovou skupinou Literaria, ale služby ako marketing knihy alebo marketing autora sú zaujímavé aj pre spisovateľov, ktorí sú na našom trhu už dlhšie. Môžete mať vynikajúcu knihu, ale napriek tomu sa môže stať, že sa nepredáva. Alebo sa z nej predalo veľmi malé množstvo. Niektoré moje knihy sa vypredali zľahka a niektoré mi dali zabrať. S výsledkami a skúsenosťami, ktoré vďaka mojim knihám mám, sa s vami rada podelím.
Mám na vás otázku a poteším sa, ak na ňu odpoviete:
Chceli by ste sa poradiť o vašej knihe alebo o tom, ako napísať a vydať knihu, hľadáte informácie o marketingu knihy? Alebo chcete vedieť, ako sa stať copywriterom alebo ako písať texty pre web stránky? Aké sú vaše otázky?